ויקיתרבות
Advertisement

היקום הקולנועי של מארוול (MCU) הוא זיכיון מדיה אמריקאי ויקום משותף שבמרכזו סדרה של סרטי גיבורי על שהופקו על ידי אולפני מארוול. הסרטים מבוססים על דמויות המופיעות בחוברות הקומיקס בהוצאת מארוול קומיקס. הזיכיון כולל גם סדרות טלוויזיה, סרטים קצרים, סדרות דיגיטליות וספרות. היקום המשותף, בדומה ליקום מארוול המקורי בחוברות קומיקס, הוקם על ידי יצירת אלמנטים עלילתיים ודמויות נפוצות.

סרט ה-MCU הראשון הוא איירון מן (2008), שהחל את סרטי השלב הראשון שהגיעו לשיאם בסרט הנוקמים (2012). שלב שני התחיל עם איירון מן 3 (2013) והסתיים עם אנט-מן (2015). שלב שלישי התחיל עם קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים (2016) והסתיים עם ספיידרמן: רחוק מהבית (2019). שלושת השלבים הראשונים בזיכיון ידועים ביחד בשם "סאגת האינסוף". הסרטים של השלב הרביעי התחילו עם האלמנה השחורה (2021).

חטיבת הטלוויזיה של מארוול, Marvel Television הרחיבה את היקום לטלוויזיה ברשת עם סוכני S.H.I.E.L.D. ב-ABC ב-2013, לפני שהרחיבה עוד יותר לנטפליקס, Hulu ו-Freeform. הם גם הפיקו את הסדרה הדיגיטלית Agents of S.H.I.E.L.D.: Slingshot. אולפני מארוול החלו להפיק סדרת טלוויזיה משלהם עבור שירות הסטרימינג דיסני+, החל עם WandaVision בשנת 2021 כתחילת השלב הרביעי. ה-MCU כולל גם קומיקס משולב בהוצאת Marvel Comics, סדרה של סרטים קצרים ישירות לווידאו בשם Marvel One-Shots, וקמפיינים שיווקיים ויראליים לסרטים הכוללים את תוכניות החדשות המזויפות WHIH Newsfront ו-TheDailyBugle.net.

הזיכיון זכה להצלחה מסחרית וקיבל ביקורות חיוביות בדרך כלל. זה נתן השראה לאולפני קולנוע וטלוויזיה אחרים לנסות ליצור יקומים משותפים דומים עם עיבודי דמויות קומיקס. ה-MCU שימש גם השראה למספר אטרקציות בנושא, תערוכת אמנות, שני מבצעי טלוויזיה, ספרי הדרכה לכל סרט, משחקי וידאו מרובים ופרסומות.

Advertisement